Porst Weitwinkel Auto 1:2,8/35 mm

Šis objektīvs ir manā īpašumā gana sen – no 2020. gada 18. marta, kad uzvarēju eBay izsolē un iegādājos to par nepilniem 25 Eur. Iegādājos no pārdevēja Vācijā, kurš šo objektīvu bija izlicis izsolē kā defektīvu. Objektīvam bija bojāta filtra vītne, kas gan ir izlabota, bet vizuāls defekts tomēr ir palicis.

(Porst) Vēsture

Pēc nosaukuma noteikti gribētos domāt, ka tas ir kāds no Vācijas ražotajiem objektīviem, bet tomēr nē. Šis ir ražots Japānā un precīzu informāciju, kurš ir īstenais ražotājs atrast forumos tā arī nav izdevies. Ir atsevišķas norādes uz Tokina, bet dokumentāla apstiprinājuma, tam nav. Zināms, ka šo gadu objektīvi ir bijuši kā viena no trim opcijām Porst Reflex CX-4 kamerām (, kas ir arī Practica LB2). Tādai neskaidrībai ir savs pamats, ja iedziļinās Porst zīmola vēsturē:

Mūsdienās maz informācijas atrodams par zīmolu Porst. Tas dibināts 1919. gada 1. jūlijā un kā var noprast saņēmis sava radītāja uzvārdu. Hans Porsts (1896. gada 9. februāris – 1984. gada 6. jūnijs) bijis aizrautīgs foto entuziasts un savu pirmo kameru iegādājies 15 gadu vecumā par ietaupījumiem no avīžu pārdošanas. Kameru tirdzniecība uzreiz nav gājusi no rokas. Tomēr veiksmes pamatā bija lielā Hansa Porsta izdoma. Viens no lielākajiem izlecieniem bija Ninbergas galvenās ielas izrotāšana ar sava uzņēmuma logotipiem, kas, protams, nebija saskaņota. Pēcāk Porst pašā pilsētas centrā atvēra veikalu ar 11 milzīgiem skatlogiem. Porst izplatīja kameras arī pasta katalogu starpniecību, turklāt ar  daļējās apmaksas modeli, kas dēļ fakta, ka klientam nebija nepieciešams pierādīt savu ienākumus bija ļoti pieprasīts. Piedāvājumā bez jaunām kamerām bija arī mazlietotas. Katalogu drukāšanai pat bija izveidotas atsevišķas poligrāfijas. Līdz 50. gadiem zīmola preču zīme bija Hapo, kas pēcāk tika nomainīta pret Porst. Ap 1960. gadu, kad vadību uzņēmumā pārņēma Hansa dēls Hanss Heincs Porsts. Uzņēmums nosedza ap 25% no Rietumvācijas foto mazumtirdzniecības.

Porst iegājis vēsturē ar faktu ka, tas bija pirmais uzņēmums Ninbergā, kurš pārgāja uz 5 dienu darba nedēļu. Uzņēmuma akcionāri bijuši arī visnotaļ aktīvi sociālie darbinieki un devuši būtisku ieguldījumu Valsts sociālajā infrastruktūrā.

Porst savā darbības laikā aktīvi sadarbojās ar citiem ražotājiem un nodarbojās ar rebranding. Kā Porst kameru ražotāji jāmin uzņēmumi Cosina, Fuji, Yashica, Mamiya, Taron, Balda, Franka u.c. Bez tā arī tika tirgotas kameras no Agfa, Balda, Braun, Dacora, Franka, Adox u.c. zīmoliem. Te arī skaidrojums, kādēļ ar vienāda nosaukuma Porst zīmola objektīviem ir tik atšķirīgi vizuālie izpildījumi un lietotāju atsauksmes.

Sešdesimtajos gados tirgū parādījās konkurenti ar līdzīgu stratēģiju (lielākais Foto Quelle) un ieplūda arī liels apjoms citās valstīs ražotās kameras. Smags trieciens uzņēmumam bija tā vadītāja Hansa Heinca Porsta nonākšana cietumā par spiegošanu VDR labā un izvairīšanos no nodokļiem. Lai arī uzņēmuma vadību uz laiku pārņēma akcionāri, tas neglāba no tā nonākšanas Šveices uzņēmuma Interdiscount īpašumā astoņdesmitajos gados. 2002. gadā uzņemums bankrotēja un zīmols nonāca Ringfoto grupas īpašumā (par šo uzņēmumu un Voigtländer noteikti vēl uzrakstīšu atsevišķi). Porst poligrāfijas pēc tā bankrota pārpirka Kodak.

Specifikācija:

Fokālais garums: 35 mm
Konstrukcija: ?
Skata leņķis: ?°
Fokusa distance: 0,4 m – ∞
Diafragma: 8 elementu, f/2,8 – f/16
Filtra izmērs: 55 mm, vītne
Garums: ±60 mm
Svars: ± 210 g
Der: M42

Ražošanas periods: Nav precīzi zināms, iespējams 1975 ~ 1977, Japāna

Pieredze

Objektīvs ir ar populāro 42 mm vītnes stiprinājumu un viegli adaptējas uz jebkuru kameras zīmolu. Tā kā objektīvs ir tehniski perfektā stāvoklī – darboties ar to ir patīkami. Optikā manāmi daži smalki puteklīši. Vadības elementi izvietoti maksimāli ērti un pārskatāmi. Diafragma pārslēdzas ar klikšķi un fiksējas uz F-soļa vērtībām. Kā jau 35mm objektīvs, tas ir universāla pielietojuma, bet gana garā fokusēšanās skala spiež uzsvaru uz portretēšanu. Tuvplānos iegūtais kadrs ir normāla asuma. Tam ir patīkama krāsu gamma.

Jāņem vērā, ka šis ir skatu meklētāju kamerai paredzēts objektīvs un uz mūsdienu kameras tā fokusēšanās skala nav uzticama. Manā gadījumā bezgalības punkts atrodas uz 5m atzīmes, kas ir krietni pirms bezgalības. Ar pilnīgi atvērtu diafragmu ir manāma neliela vinjetēšana. Ikdienā gan to nekādi nemanīt, ja vien fons nav izteikti balts. Ja izmantot uz pilna kadra kameras izteikti manāms būs bokeh efekts, kurš līdzīgi kā pirmās paaudzes padomju Helios-44 savērpj kadra fonu izceļot tuvumā esošo objektu. Šo gan vairāk uzskatu par defektu, nevis plusu. Optikai acīmredzami nav pārklājuma, kurš novērstu gaismas atstarošanos – ik pa laikam manāmi nevēlami gaismas atspīdumi fotogrāfijās ar gaismas avotiem.

Tā kā šis nav makro objektīvs – cerēt detalizētiem tuvplāniem nevajadzētu. Kadrs ir ar minimālu detalizāciju:

Savukārt dienas ainavas izdodas uzņemt visnotāļ viegli. Mazliet traucē robustā diafragmas izvēle, kas dažkārt liek balancēt starp izteikti piesātinātu vai bālu krāsu foto. Gaišajā laikā uzņemtie foto ir ar labu detalizāciju.

Nakts foto tests ir apmierinošs. Kadram ar f/5.6 nav pilnīgas detalizācijas, tādēļ nākas samazināt diafragmu par vienu soli un izmantot garāku ekspozīcijas laiku. Tumsā vīd minimālas aberācijas un simboliski atspīdumi. Lai arī iegūtie foto nav slikti, jāsecina, ka šis nav nakts ainavu objektīvs.

Vērtējums:
Asums: 6
Aberācijas: 7
Bokeh: 9
Ergonomija: 8
Cena: 10

Pieredze ar šo objektīvu viennozīmīgi vērtējama pozitīvi. Diafragmas minimālo adaptāciju, gaismas objektu atspīdumus (lielākoties zilu punktu veidā), iegūto foto asuma nepietiekamību atsver šī objektīva (pārsteidzoši) zemā cena un lietošanas ērtums. Ja mērķis ir mākslas fotogrāfija, kur galvenais rādītājs ir noskaņa, šis noteikti būs interesants sabiedrotais!

Nikname: Nezināmais